Sziasztok!
Ma a tanítási filozófiámról fogok nektek beszélni, ebben olyan dolgokra térek ki, hogy mik a terveim, hogyan fogok tartani egy órát, miket tatok fontosnak, milyen tanári viselkedést tartok elfogadhatónak, és hogyan szeretnék értékelni. Ezek minden tanárnál, és leendő pedagógusnál máshogy valósulnak meg a valóságban, de mindenképpen alkalmazkodnia kell ezeknek a tanár személyiségéhez, hogy hiteles maradjon minden helyzetben és barátságos, elfogadó, de ugyanakkor olyan környezetet hozzon létre amiben lehetőség van a fejlődésre.
A számonkérés és az értékelés
Úgy gondolom tanárként, nem csak a számonkérés rendszeressége fontos, hiszen tisztában kell lennünk minden egyes pillanatban, éppen a fejlődés melyik szintjén állnak a tanulók, ki hol van lemaradva, mely készségek fejlesztésére kell nagyobb hangsúlyt fektetni, és melyek azok, amelyek már kifejezetten jól működnek. Ellenben, azért, hogy a diákok időben elkezdjenek tanulni, és óráról órára átnézzék az előző órai anyagot, néha bizony számon kell kérnem az anyagot. Szükség van témazáró dolgozatokra amelyekben egy nagyobb anyagrész elsajátítását kell vizsgálnom. Ezek a dolgozatok úgy gondolom nagyobb súllyal értékelendők, valamint bejelentésük is jóval előbb kell, hogy történjen, mint a röpdolgozatoknál. Így a tanulók időben értesülhetnek arról, mikorra nézzék át a tananyagszakaszt. A szóbeli kommunikációs képességeik fejlesztésének előmozdítása érdekében néha-néha feleltetésre is sor kell, hogy kerüljön, valamint úgy gondolom, ez a fajta stresszhelyzet az élet más területein is ugyanúgy előjöhet, mint itt az iskolában. Fontos, hogy a gyerekek az osztálytermi környezetükben ne szorongjanak, hiszen egy ilyen környezetben a feleltetés számukra a "pokol"-ként jelenik meg.
Kooperatív csoportmunka
Annak idején amikor én még a katedra másik oldalán voltam, utáltam, gyűlöltem a csoportmunkákat. Én a szorgalmas, jó tanuló diákok közé tartoztam és úgy éreztem, ha csoportmunkára kerül sor, mindig csak én dolgozom és a többi diák úgymond kihasznál. Nem értettem, hogy a tanárok miért "húzzák az időt" ilyesfajta módszerekkel, hiszen én egyénileg és csoportban is el tudtam sajátítani azt a tudást, ami számon lett kérve. Ugyanakkor olyan képességekkel sosem rendelkeztem, amik ezekkel a módszerekkel kiválóan elsajátítható lett volna. Az egyetemen kellett sajnos elsajátítanom a csoportmunka képességét, amiből azóta is csak profitálok, és sokkal emlékezetesebbek azok a feldolgozandók, amiket ezzel a módszerrel sajátítottam el. Ezeknek a tapasztalatoknak köszönhetően, kiváló módszernek tartom, csak a pedagógusnak is valamilyen szempontból szerves részének kell lennie, azoknak az óráknak is, ahol ilyen módszert alkalmaz. Hiszen a rendet és a fegyelmet neki kell fenntartania, valamint segítő kezet kell nyújtania azoknak a csapatoknak, akik esetleg lemaradtak.
Folytatás következik, sziasztok!
KOBLOGVA
Megjegyzések
Megjegyzés küldése