Ugrás a fő tartalomra

Digitális kompetenciafejlesztés földrajzórán

Sziasztok! Milyen lehetőségeink is vannak, mint földrajztanár? Mik azok a területek a digitális kompetencián belül, amit sikeresen fejleszthetünk mi is? Miért lehet hasznos a digitális kompetencia a későbbiekben? Ma ezekre a kérdésekre keressük a választ! Néhány példán keresztül szeretném szemléltetni, hogy nekem mik jutottak eszembe. Várom a további ötleteket is! 

Társas kapcsolatok, kommunikáció
Földrajzórán is lehetőségünk van, hogy gyakoroltassuk a gyerekeknek a kooperatív csoportmunkát, párosmunkát, behozzuk az életükbe a projektmunka módszerét. Az internet segítségével, fejleszthetjük a gyerekek digitális és anyanyelvi készségeit is, nem beszélve arról, hogy ha engedélyezett például a csoport munkájában a chat használata, talán szívesebben is foglalkoznak a gyerekek az adott tantárggyal. Így az első alapvető ötletem az, hogy ismertetnünk kell a társas kapcsolat tartás módszereinek ismeretének kitágításának további lehetőségeit is. 

Adatkeresés, adatszűrés
Nagyon fontosnak érzem megemlíteni, hogy a gyerekeket fel kell készítenünk arra, hogy az internet nem csak igazságokat rejt, nagyon könnyen bele lehet futni téves információkba. Tudniuk kell, hogyan szűrjék ki melyik forrás lehet hiteles, és melyik nem. Először ehhez én mindenképp olyan kutatómunkára ösztönözném a gyerekeket, ahol szakirodalomlistát készítek számukra. Majd ha már ez sikeresen működik, csak a szakemberek nevét, vagy újságok elérhetőségét adom meg. De 10. osztályba érve, fel kell készítenem őket, hogy maguknak is tudniuk kell válogatni.
Úgy érzem idejében meg kell tanítanom a diákoknak, hogy ha hiteles forrást találnak, hogyan tudják azt rendesen megjelölni a dolgozatukban, munkájukban. Hiszen a további tanulmányaik és munkájuk során ezzel meggyűlhet a bajuk.

Adatok feldolgozása digitálisan 
A tanulmányaim során nekem problémát okozott az, ha statisztikai adatokat kellett kiszűrnöm és érzékelnem egy szövegben. Ebben nekem az segített, ha az adatokat diagramban ábrázoltam, vagy ábrát készítettem róla, úgy gondolom, hogy nem csak én vagyok így. Szeretném, ha diákjaimnak ez nem jelentene gondot. Erre nagyszerű digitális applikációk is léteznek, amik segítségükre lehetnek látványosan. 
Ehhez kapcsolódóan eszembe jutott, hogy milyen nagyszerű ötlet lenne, ha olyan okostelefonos applikációkat próbálnánk ki a gyerekekkel, amik tökéletesen kapcsolódnak a földrajzhoz. (erre egy példa: zajszennyezés mérés: Sound Meter alkalmazás).

Ehhez példaként egy videót hoztam nektek, amire most találtam rá, két földrajzos szaktársam videója arról, hogy számukra mik is azok a 21. századi kompetenciák. Azért választottam ezt a videót, mert izgalmas volt látni, más pedagógus jelölt sortársam véleményét is a témában.
A videót itt nézhetitek meg!:) Nagyon mókás nézzétek meg! 
Szisztok,
KOBLOGVA

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Digitális készségeink fejlesztése terepen

 A múlt héten csak egy kisebb kiránduláson tudtam részt venni a többiekkel, melynek során a a Normafára látogattunk el. Csapatokba osztva kellett felfedeznünk a környéket, egy kb. 1,5 óra hosszát felölelő, kellemes séta alatt. A gyaloglás közben mobilos applikációk segítségével tanulmányozhattuk a 12. kerület tetejének állat- és növényvilágát, valamint a geológiáját is. Az eheti bejegyzésben ezeket az eszközöket szeretném elemezni, és ötleteket is adnék, ha egy-egy kolléga inspirálódna az oldalamon. Fogadjátok szeretettel:  Természetjáró hasznosság: 10 használhatóság: 4 dizájn: 6 Ezzel az eszközzel térképen láthatjuk a túraútvonalakat, újakat is tervezhetünk, fel is vehetjük azt. Jómagam szeretném, ha lenne módom megtanítani a gyerekeket igazi papír alapú térképen tájékozódni, ugyanakkor, ha váratlanul szükség lenne egyre, és gyalogosan közlekednénk, nagyon hasznos lenne egy hasonló. Ugyanakkor jelenlegi, nem fizetős formájában ez az applikáció használhatatlan. A legtöbb funkc...

Múzeumpedagógia 21. századi kihívásai

Kedves mindenki! A mai blogomban arról fogok írni nektek, hogy milyen tapasztalatokat gyűjtöttem a Zemplén gyönyörű tájain, miként is lehetséges osztálykirándulást szervezni az őszi hónapokban. Előzetes elképzeléseim szerint, jóval nagyobb körültekintést igényelel egy hideg évszakban szervezett kirándulás, mint egy júliusban tartott póló-rövidnadrág kombinációban végezhető, könnyű terepi séta. Röviden tömören, igen, ez a számításom megfelel a könyörtelen valóságnak. A szél és az eső nem kedvez a lelkesedésnek, a motivációnak és a csapatmunka szellemének sem. A reggeli túránk alatt annyira zordak voltak a körülmények, hogy alternatívát kellett, hogy találjunk, az egész napos kint tartózkodásnak. Látva a hangulatunk lejtőn való megindulását, a vezetőink úgy döntöttek, a délutáni betervezett program helyett látogassuk meg a Magyar Nyelv Múzeumát Széphalmon. Borzasztóan nagy pozitív csalódásban volt részünk, hiszen nem tapasztaltunk még ennyire gyerekekre fókuszáló, interaktív múzeumot,...

Webquest

Sziasztok! Ma a Webquest nevű módszerről fogok nektek írni, amit az elmúlt pár órában nagyon megkedveltem, és csináltam is, egy földrajzórához kapcsolódó óratervet ennek segítségével. Ez egy olyan módszer, ami szorosan kapcsolódik a digitális kompetenciához, valamint a problémamegoldó képesség fejlesztéséhez. Ezzel a módszerrel a tanulók egyénileg vagy csoportba osztva önállóan dolgozhatják fel az adott tanóra anyagát, és a pedagógus csak mint megfigyelő vesz részt ebben. Ezzel a módszerrel, könnyedén fejleszthetjük a kooperatív tanulás módszerét, valamint az adatok közötti szelektálást is. Ugyanakkor meg kell tanítanunk először a diákokat, hogyan tudnak hiteles forrásokat gyűjteni az internetről, és hogyan kell hivatkozniuk rájuk a beszámolójukban. Földrajzórán nagyon sok lehetőség van ezt az interaktív módszert alkalmazni, hiszen számos problémát boncolgathatnak a diákok a természettudományokban, és sok lehetőség nyílik a kutatásalapú tanulásra is. Ilyen földrajzórai példák lehet...