Ugrás a fő tartalomra

Tanítási filozófiám

Sziasztok! 
Ma a tanítási filozófiámról fogok nektek beszélni, ebben olyan dolgokra térek ki, hogy mik a terveim, hogyan fogok tartani egy órát, miket tatok fontosnak, milyen tanári viselkedést tartok elfogadhatónak, és hogyan szeretnék értékelni. Ezek minden tanárnál, és leendő pedagógusnál máshogy valósulnak meg a valóságban, de mindenképpen alkalmazkodnia kell ezeknek a tanár személyiségéhez, hogy hiteles maradjon minden helyzetben és barátságos, elfogadó, de ugyanakkor olyan környezetet hozzon létre amiben lehetőség van a fejlődésre.

A számonkérés és az értékelés
Úgy gondolom tanárként, nem csak a számonkérés rendszeressége fontos, hiszen tisztában kell lennünk minden egyes pillanatban, éppen a fejlődés melyik szintjén állnak a tanulók, ki hol van lemaradva, mely készségek fejlesztésére kell nagyobb hangsúlyt fektetni, és melyek azok, amelyek már kifejezetten jól működnek. Ellenben, azért, hogy a diákok időben elkezdjenek tanulni, és óráról órára átnézzék az előző órai anyagot, néha bizony számon kell kérnem az anyagot. Szükség van témazáró dolgozatokra amelyekben egy nagyobb anyagrész elsajátítását kell vizsgálnom. Ezek a dolgozatok úgy gondolom nagyobb súllyal értékelendők, valamint bejelentésük is jóval előbb kell, hogy történjen, mint a röpdolgozatoknál. Így a tanulók időben értesülhetnek arról, mikorra nézzék át a tananyagszakaszt. A szóbeli kommunikációs képességeik fejlesztésének előmozdítása érdekében néha-néha feleltetésre is sor kell, hogy kerüljön, valamint úgy gondolom, ez a fajta stresszhelyzet az élet más területein is ugyanúgy előjöhet, mint itt az iskolában. Fontos, hogy a gyerekek az osztálytermi környezetükben ne szorongjanak, hiszen egy ilyen környezetben a feleltetés számukra a "pokol"-ként jelenik meg. 

Kooperatív csoportmunka
Annak idején amikor én még a katedra másik oldalán voltam, utáltam, gyűlöltem a csoportmunkákat. Én a szorgalmas, jó tanuló diákok közé tartoztam és úgy éreztem, ha csoportmunkára kerül sor, mindig csak én dolgozom és a többi diák úgymond kihasznál. Nem értettem, hogy a tanárok miért "húzzák az időt" ilyesfajta módszerekkel, hiszen én egyénileg és csoportban is el tudtam sajátítani azt a tudást, ami számon lett kérve. Ugyanakkor olyan képességekkel sosem rendelkeztem, amik ezekkel a módszerekkel kiválóan elsajátítható lett volna. Az egyetemen kellett sajnos elsajátítanom a csoportmunka képességét, amiből azóta is csak profitálok, és sokkal emlékezetesebbek azok a feldolgozandók, amiket ezzel a módszerrel sajátítottam el. Ezeknek a tapasztalatoknak köszönhetően, kiváló módszernek tartom, csak a pedagógusnak is valamilyen szempontból szerves részének kell lennie, azoknak az óráknak is, ahol ilyen módszert alkalmaz. Hiszen a rendet és a fegyelmet neki kell fenntartania, valamint segítő kezet kell nyújtania azoknak a csapatoknak, akik esetleg lemaradtak. 

Folytatás következik, sziasztok!
KOBLOGVA

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Digitális készségeink fejlesztése terepen

 A múlt héten csak egy kisebb kiránduláson tudtam részt venni a többiekkel, melynek során a a Normafára látogattunk el. Csapatokba osztva kellett felfedeznünk a környéket, egy kb. 1,5 óra hosszát felölelő, kellemes séta alatt. A gyaloglás közben mobilos applikációk segítségével tanulmányozhattuk a 12. kerület tetejének állat- és növényvilágát, valamint a geológiáját is. Az eheti bejegyzésben ezeket az eszközöket szeretném elemezni, és ötleteket is adnék, ha egy-egy kolléga inspirálódna az oldalamon. Fogadjátok szeretettel:  Természetjáró hasznosság: 10 használhatóság: 4 dizájn: 6 Ezzel az eszközzel térképen láthatjuk a túraútvonalakat, újakat is tervezhetünk, fel is vehetjük azt. Jómagam szeretném, ha lenne módom megtanítani a gyerekeket igazi papír alapú térképen tájékozódni, ugyanakkor, ha váratlanul szükség lenne egyre, és gyalogosan közlekednénk, nagyon hasznos lenne egy hasonló. Ugyanakkor jelenlegi, nem fizetős formájában ez az applikáció használhatatlan. A legtöbb funkc...

Múzeumpedagógia 21. századi kihívásai

Kedves mindenki! A mai blogomban arról fogok írni nektek, hogy milyen tapasztalatokat gyűjtöttem a Zemplén gyönyörű tájain, miként is lehetséges osztálykirándulást szervezni az őszi hónapokban. Előzetes elképzeléseim szerint, jóval nagyobb körültekintést igényelel egy hideg évszakban szervezett kirándulás, mint egy júliusban tartott póló-rövidnadrág kombinációban végezhető, könnyű terepi séta. Röviden tömören, igen, ez a számításom megfelel a könyörtelen valóságnak. A szél és az eső nem kedvez a lelkesedésnek, a motivációnak és a csapatmunka szellemének sem. A reggeli túránk alatt annyira zordak voltak a körülmények, hogy alternatívát kellett, hogy találjunk, az egész napos kint tartózkodásnak. Látva a hangulatunk lejtőn való megindulását, a vezetőink úgy döntöttek, a délutáni betervezett program helyett látogassuk meg a Magyar Nyelv Múzeumát Széphalmon. Borzasztóan nagy pozitív csalódásban volt részünk, hiszen nem tapasztaltunk még ennyire gyerekekre fókuszáló, interaktív múzeumot,...

Webquest

Sziasztok! Ma a Webquest nevű módszerről fogok nektek írni, amit az elmúlt pár órában nagyon megkedveltem, és csináltam is, egy földrajzórához kapcsolódó óratervet ennek segítségével. Ez egy olyan módszer, ami szorosan kapcsolódik a digitális kompetenciához, valamint a problémamegoldó képesség fejlesztéséhez. Ezzel a módszerrel a tanulók egyénileg vagy csoportba osztva önállóan dolgozhatják fel az adott tanóra anyagát, és a pedagógus csak mint megfigyelő vesz részt ebben. Ezzel a módszerrel, könnyedén fejleszthetjük a kooperatív tanulás módszerét, valamint az adatok közötti szelektálást is. Ugyanakkor meg kell tanítanunk először a diákokat, hogyan tudnak hiteles forrásokat gyűjteni az internetről, és hogyan kell hivatkozniuk rájuk a beszámolójukban. Földrajzórán nagyon sok lehetőség van ezt az interaktív módszert alkalmazni, hiszen számos problémát boncolgathatnak a diákok a természettudományokban, és sok lehetőség nyílik a kutatásalapú tanulásra is. Ilyen földrajzórai példák lehet...